Serenity Makadi Heights 16:e november 2007



image268
Utsikt från balkongen runt 8 på morgonen... :-D


Vår första dag i Egypten startade med en kopp kaffe i solskenet på vår balkong. Redan innan 8 på morgonen var det varmt och vi satt i våra badkläder och tittade på solen (!!), den vackra trädgården och röda havet. Minns att det kändes helt otroligt att äntligen vara i sol och värme i mitten på november! Och det var så ljust! Nu kan jag säga att jag verkligen saknar ljuset. Man inser verkligen hur mörkt det egentligen är här i Sverige när man kommer till ett land där det är så här ljust..

  



     
Vår utsikt beroende på åt vilket håll man tittade åt.


Efter kaffet på balkongen gick vi upp till huvudbyggnaden som såg ut lite som ett palats. Allt hade hög standard och var välskött och all personal var väldigt serviceinriktade. I huvudbyggnaden låg huvudrestaurangen Mona Lisa där de serverade en stor frukostbuffé. Där fanns allt från omelett, olika sorters bröd och pålägg, flingor och youghurt till kakor och bullar! Självklart kunde vi inte hålla oss borta från dessa egyptiska bakverk så de första fyra dagarna proppade vi nog i oss detta till varje måltid, puh!

Anyway, efter frukosten gick vi ner till strandområdet för att sola och bada. Vi gick också och hyrde snorkelutrustning och bokade en båttur på röda havet i samma veva. I och med detta fick vi låna snorkelutrustningen gratis i två timmar istället, tack tack!

Dagen innan (torsdagen vi anlände) tog vi vårt första dopp i havet (overklig känsla) och Chris hade nog lämnat hjärnan hemma ( ;-D) för han tog ett dopp med vår rumsnyckel i badshortsen! Vi hade nog inte varit på hotellområdet längre än 30 minuter innan detta lilla äventyr hände! Som tur var så var det i princip glasklart vatten så vi såg "nyckelkortet" på botten och det var inte mer än drygt 2 meter djupt så han kunde dyka ner och hämta den. När han kom upp utbrast han att jag MÅSTE ta en titt på allt som simmar i vattnet! Visst förväntade jag mig en och annan fisk men jag tänkte att det kan vänta till morgondagen istället...

Så när jag hoppar i vattnet på fredagen men snorkelutrustningen och tar min första titt under ytan tappar jag fasen hakan... Jag har aldrig sett så otroligt många färglada fiskar på en och samma gång i hela mitt liv!! Det var bokstavligen som att simma runt i ett gigantiskt saltvattensakvarium! De simmade mitt framför näsan på en och man kunde nästan ta på dem. Och korallerna var också helt otroliga! Det var alla möjliga koraller som man sett på TV och sjöborrar med "stickor" som var drygt 25 cm långa! Tyvärr fick man dela upplevelsen med X antal feta tyskar, haha!

Efter den otroliga snorklingen solade vi på stranden och njöt av värmen.


image272
Chris tog en bild på Röda havet och visar upp sitt knä...

Efter stranden gick vi tillbaka till rummet och duschade och gjorde oss redo för en shoppingkväll i Hurgharda. Men det hinner jag inte skriva om idag så det lilla äventyret skriver jag om i helgen i stället!




Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback