mitt i praktiken

Kanske ska skriva lite om min praktik också.

Imorgon har jag avverkat två av fyra veckor. Herre gud vad tiden går fort! Första veckan var mest som en ingångsvecka. Var med ut i några klasser och hjälpte till att informera niorna om gymnasieprogrammen som de ska besöka på måndag. Satt med vid några samtal också och planerade för gruppvägledningen. Vi var på SACO-mässan i Malmö i förra onsdagen också. Det var kul att se alla dessa utbildningar som eleverna har att välja på nu för tiden. Fy, man blir nästan avundsjuk på alla möjligheter de har nu för tiden...

Denna veckan har det blivit lite mer saker gjorda för min del. Jag har haft två av fem gruppvägledningar med en grupp tjejer i en åtta. Ska ha det tredje tillfället med dem imorgon och då ska de få välja ut ett yrke som de ska få jobba med. De får några frågor om detta och får hjälpa varandra att hitta information om detta. Idag hade jag mitt första egna vägledningssamtal med en tjej i nian som inte vet vad hon ska välja. Kom en bit på vägen med henne men jag har bokat in en tid med henne på måndag igen och jag tror att det egentligen behövs ytterligare ett samtal med henne för att hon ska få klarhet kring valet...

Hur som helst trivs jag väldigt bra med min handledare och skolorna vi är på känns också välkommande. Eleverna är också nyfikna och tillmötesgående så det är kul att jobba med dem. Nu hoppas jag bara att jag ska få tag i elever som vågar ställa upp på videosamtalen som jag måste göra. Blir att ta tag i det ordentligt nästa vecka!



Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback